جزئیات وام مسکن بدون اوراق / مهلت دریافت وام خرید مسکن کی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر دی ماه سال ۹۹  مدیر عامل بانک مسکن از امکان دریافت وام خرید مسکن بدون نیاز به «خرید اوراق تسهیلات» و همچنین «سپرده‌گذاری» خبر داد که تا ۲۲ بهمن‌ماه فرصت آن اعلام شد. اما پس از آن این فرصت تمدید شد و در آخرین اطلاعیه بانک مسکن مهلت پایان اردیبهشت ماه امسال اعلام شده است.

در این اطلاعیه آمده: این بانک مهلت استفاده از تسهیلات طرح ۸۲ را تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تمدید کرد. در این راستا اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مشمول درخواست‌هایی است که پیش نویس قرارداد حداکثر تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ تنظیم و قراردادهای مذکور حداکثر تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در دفاتر اسناد رسمی ثبت شوند.

این طرح از ۲۵ دی ماه سال ۱۳۹۹ به مناسبت سالروز تأسیس بانک تخصصی بخش مسکن شروع شده که در آن تسهیلات خرید مسکن به صورت توأم (بدون سپرده و اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن) در دستور کار شعب بانک مسکن قرار گرفته است.

سقف این وام در مرکز استان، برای خرید انفرادی ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان و در شهرستان‌های استان برای خرید انفرادی ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده که از دی ماه سال قبل به متقاضیان پرداخت می‌شود به نحوی است که نیمی از مبلغ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و مابقی از محل منابع بدون سپرده (مجموعاً تا سقف‌های تسهیلات خرید مسکن اوراق گواهی حق تقدم) پرداخت می‌شود. به این ترتیب متقاضیان فقط برای نیمی از تسهیلات نیازمند خرید اوراق هستند.

همچنین مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به نرخ سود و دوره بازپرداخت پیش‌بینی شده برای این تسهیلات، درباره دیگر شرایط اخذ آن گفته بود: همه شرایطی که متقاضیان برای دریافت تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم نیاز دارند نیز برای این نوع تسهیلات جاری است. به عنوان مثال متقاضیانی می‌توانند از این بخش از تسهیلات استفاده کنند که سن بنای ملک خریداری شده کمتر از ۲۵ سال باشد.

محمود شایان افزود: تنها تفاوت این تسهیلات با تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم در مدت زمان بازپرداخت است که معادل ۵ سال در نظر گرفته شده این در حالی است که طول دوره بازپرداخت تسهیلات‌از محل اوراق گواهی حق تقدم معادل ۱۲ سال است.

به گفته شایان، نرخ سود پیش‌بینی شده برای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده معادل ۱۸ درصد است.