وام ۲۰۰ میلیون تومانی با سود صفر درصد بانک مسکن را چگونه بگیریم؟

بانک مسکن اعلام کرد در قالب طرح جدیدی به نام طرح صفر و صفر به ارائه وام بدون سود می پردازد. بررسی شرایط این تسهیلات حکایت از آن دارد که متقاضیان می توانند در قالب این طرح جدید تا ۲۰۰ میلیون تومان وام با سود صفر درصد دریافت کنند.

به گزارش کاماپرس، وام ۲۰۰ میلیونی بانک مسکن که قرار است با سود صفر درصد به واجدان شرایط پرداخت شود بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط کاماپرس ، از نظر ارزان قیمت بودن – صفر بودن سود – و چشمگیر بودن مبلغ تسهیلات، در نوع خود وامی منحصر به فرد به شمار می‌آید.

آنچه درباره این وام توسط بانک مسکن اطلاع رسانی شده تیم تولید محتوای تسهیلاتی کاماپرس را به این نتیجه رساند که تسهیلات مذکور – که عنوان طرح «صفر و صفر» به آن داده شده – در واقع متناسب سازی طرح دیگری به نام طرح «۲ و ۱» با شرایط و نیازهای بسیاری از متقاضیان وام و سپرده گذاران بانک مسکن است که در ازای سپرده‌گذاری در این بانک تمایلی به دریافت سود ندارند بلکه مایلند با سپرده گذاری در بانک مسکن بعد از گذشت مدتی، اولویت استفاده از تسهیلات بانکی با کمترین سود به آنها داده شود.

برای پاسخگویی به این دسته از متقاضیان، بانک مسکن در طرح جدید تسهیلات «صفر و صفر» ، شرایط را برای سپرده گذارانی که به هر دلیل تمایلی به دریافت سود بانکی ناشی از سپرده گذاری ندارند به گونه ای تعریف کرده است که در زمان مشخصی از وام بانکی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بر پایه این حساب، بدون پرداخت سود بهره‌مند شوند.

شرایط دریافت وام ۲۰۰ میلیونی با سود صفر

چنانچه شما هم از جمله سپرده گذارانی محسوب می شوید که دریافت سود سپرده از بانک مسکن با نرخ سود فعلی برایتان جذاب نیست و تمایل به دریافت وام ارزان دارید  و می خواهید از شرایط دریافت وام با سود صفر درصد بانک مسکن مطلع شوید باید بدانید طبق بررسی های کاماپرس، تمام شرایط و ضوابط این طرح از جمله سقف وام – یعنی ۲۰۰ میلیون تومان – مشابه طرح «۲ و ۱» است و تنها تفاوت مهم این وام با طرح مذکور این است که هم نرخ‌ سود سپرده و هم نرخ سود تسهیلات اعطایی در این طرح صفر درصد تعیین شده است.

به این ترتیب مهم ترین شرایط دریافت وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در این طرح بر اساس بررسی کاماپرس از آنچه بانک مسکن پیش از این درباره وام طرح «۲ و ۱» اطلاع رسانی کرده به شرح زیر است:

۱- حداقل مبلغ سپرده‌گذاری برای دریافت این وام از بانک مسکن ۱۰۰ میلیون ریال – ۱۰ میلیون تومان – است. افتتاح حساب یا نگهداری مانده حساب کمتر از ۱۰ میلیون تومان امکان‌پذیر نبوده وکاهش مانده به کمتر از ۱۰ میلیون تومان هم شما را از دریافت وام محروم می کند.

۲- ضوابط افتتاح حساب یا انتقال آن، مطابق ضوابط و شرایط عمومی افتتاح و انتقال سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بانک مسکن است.

۳- نرخ سود علی‌الحساب سپرده، سالانه صفر درصد است.

۴- صاحبان این سپرده، امکان دریافت تسهیلات در قالب مرابحه عام، حداکثر به میزان ۸۵% مبلغ سپرده‌گذاری را دارند.

۵- سقف وام برای هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی (دارنده حساب موصوف) در «طرح ۲ و ۱» (طی یک قرارداد تسهیلاتی یا قراردادهای متعدد) در بانک مسکن، ۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲ (دو میلیارد) ریال – ۲۰۰ میلیون تومان – تعیین شده است.

توضیح: با توجه به تعیین سقف فردی ۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲ (دو میلیارد) ریال برای مجموع تسهیلات هر شخص در «طرح ۲ و ۱»، لازم است علاوه بر استعلام‌های مورد نیاز در زمان افتتاح سرلوحه تسهیلات، همزمان با افتتاح قطعی تسهیلات نیز، مجدداً از سامانه‌های ذی‌ربط استعلام گردیده و سقف تسهیلات مرابحه عام دریافت شده مشتری در تمامی شعب بانک مسکن کنترل گردد تا مجموع تسهیلات مرابحه عام پرداخت شده به هر شخص در این طرح، از سقف فردی تسهیلات تعیین شده فراتر نرود.

۶- نرخ سود تسهیلات مرابحه عام در «طرح صفر و صفر» معادل صفر درصد بوده و نرخ وجه‌التزام این تسهیلات نیز  ۲۴% تعیین شده است.

۷- حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات در بخش مسکن  ۶۰ ماه و در بخش خدمات ۲۴ماه می‌باشد.

۸- روش بازپرداخت تسهیلات مرابحه عام در این طرح، صرفاً به صورت اقساط ماهانه امکان‌پذیر بوده، پرداخت تسهیلات مرابحه عام در این طرح به صورت نسیه دفعی و یا ترکیبی امکان‌پذیر نیست.

توضیحات مهم بانک مسکن

بانک مسکن در اطلاعیه ای که درباره طرح جدید خود صادر کرده توضیحاتی به این شرح نوشته است: به منظور تسهیل در شرایط طرح «۲ و ۱» و طرح «صفر و صفر»، از این پس، دامنه شمول پرداخت تسهیلات در هر دو طرح یاد شده از بستگان درجه یک به بستگان نزدیک سپرده‌گذار مطابق با تعریف صندوق‌های پس‌انداز مسکن (شامل پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر، پدربزرگ، مادربزرگ و نوه) افزایش می‌یابد.

همچنین در راستای یکسان‌سازی ضوابط و مقررات، برداشت از سپرده (وثیقه) در طرح‌های «۲ و ۱» و «صفر و صفر» به منظور وصول مطالبات معوق بانک، همانند رویه حاکم بر سایر طرح‌های بانک از قبیل سپرده «رها» و «مانا» صرفاً پس از ورود مطالبات بانک به طبقه غیر جاری صورت می‌پذیرد.

مدت زمان تقسیط تسهیلات پرداختی در قالب طرح «۲ و ۱» و طرح «صفر و صفر»، در بخش خدمات، از ۵ سال به ۲ سال کاهش یافت. بدیهی است، کماکان اعطای تسهیلات در بخش مسکن با مدت بازپرداخت حداکثر ۵ سال در قالب هر دو طرح امکان‌پذیر است.

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۰۸:۵۱